Zaskakujący wzrost sprzedaży w Polsce podczas Black Friday

Zaskakujący wzrost sprzedaży w Polsce podczas Black Friday

Okazuje się, że szalejąca inflacja nie zniechęciła Polaków do wyprzedażowego szaleństwa. Jak wynika z danych opracowanych przez Admitad, dostawcę rozwiązań IT w zakresie performance marketingu, w związku z okazjami przygotowanymi przez sprzedawców na Black Friday, kwota transakcji w okresie Black Week wzrosła aż o 55% w porównaniu do zwykłego okresu sprzedażowego.

Lęk przed AI. Większość pracowników obawia się rozwoju tej technologii
Generatywne AI w biznesie – jak z nich skutecznie korzystać?
Budżet marketingowy na 2024 rok. Tych działań nie powinno w nim zabraknąć.

Dobry znak dla biznesu

Eksperci podkreślają, że tegoroczny wzrost sprzedaży na poziomie nawet do 15% w stosunku do ubiegłego roku, to wynik bardzo umiarkowany.

Sam fakt, że w obliczu trwającego kryzysu i wzrastającej inflacji sprzedaż zachowuje tendencję wzrostową, jest bardzo dobrym sygnałem dla biznesu. Oznacza to, że Polacy nadal będą chętnie kupować różnego rodzaju produkty, jeśli tylko zaproponuje im się dobrą ofertę – podkreśla Mateusz Łukianiuk, Country Manager Poland w Admitad.

Dowodzi tego również 23-procentowy wzrost liczby kliknięć na stronach internetowych marek i w witrynach sprzedażowych.

Wzrost aktywności kupujących jest dostrzegalny z roku na rok. Wiąże się to również z rozszerzeniem terminów, w jakich obowiązują promocje. Zgodnie z przewidywaniami Admitad, wiele firm przedłużyło okres wyprzedaży o dni poprzedzające i następujące po Black Friday. O opłacalności takiego działania świadczy niewielka różnica pomiędzy liczbą zamówień w terminie właściwym w porównaniu do całego tygodnia. W Black Friday wzrost zamówień wyniósł 37%, natomiast w całym Black Week – 36%. Część dodatkowych zamówień została więc rozproszona na inne dni. Współczynnik GMV (Gross Merchandise Value), który dla samego piątku jest o 2 pp. wyższy niż dla reszty tygodnia, dowodzi jednak, że nadal to główny dzień wyprzedaży jest tym czasem, w którym klienci najchętniej dokonują zakupów. Może to wynikać z czynników psychologicznych oraz z faktu, że działania marketingowe, mimo wszystko, najmocniej koncentrują się właśnie na właściwym terminie święta wyprzedaży.

Co najchętniej kupowali Polacy?

Polscy klienci zdecydowanie podążają za globalnymi trendami w zakresie zwiększonego zainteresowania modą i wyposażeniem domu. Znacznie więcej, w porównaniu do konsumentów z reszty świata, wydali natomiast na gry online. Z kolei branża eventowa została w naszym kraju niemal całkowicie zignorowana.

Warto podkreślić, że w zaobserwowanych trendach widać wyraźnie wzrost wpływu treści na motywację zakupową klientów. Admitad szacuje, że w tym roku strony internetowe i media online przyciągnęły 30% sprzedaży w Polsce. Bardzo skuteczne, również w perspektywie globalnej, okazały się oferty serwisów cashback (20,3% zamówień), strony afiliacyjne (14,4%) oraz kupony (9%). Dodatkowo, marki uzyskały ponad 8-procentowy wzrost sprzedaży z reklamy kontekstowej, a kolejne 8,2% przychodów odnotowano za sprawą mediów społecznościowych.

Na tak znaczącym wzroście sprzedażowym zarobili nie tylko sprzedawcy. Również zyski partnerów afiliacyjnych, którzy generują sprzedaż za nagrody od marek, znacząco się zwiększyły. W Polsce przyrost ten wyniósł aż 58,5%. Dla porównania, na świecie było to 51,4%.

Zmiana preferencji zakupowych na świecie

W tym roku zmienił się lider, jeśli chodzi o kategorię najczęściej kupowanych produktów. Dotychczas były to artykuły elektroniczne, jednak 2022 rok największą popularność przyniósł grupom takim jak moda i AGD. Rozkład zamówień użytkowników na całym świecie prezentował się następująco:

Tegoroczny Black Friday, pomimo światowego kryzysu, okazał się dla biznesu sukcesem. Nie oznacza on jednak zakończenia sezonu sprzedażowego – przed handlowcami nadal jeszcze czas walki o uwagę klientów podczas okresu świątecznego i noworocznego. Przywołane statystyki stanowią więc cenną wskazówkę dla firm i partnerów afiliacyjnych, jeśli chodzi o przygotowanie ofert na nadchodzące tygodnie. Teraz, aby wybrać najbardziej efektywne kanały ruchu, mechaniki i typy treści, trzeba będzie wykorzystać zarówno swoje doświadczenie, jak i dane o sprzedaży konkurencji.

Źródło, grafika: Admitad
Foto: Freepik