10 trendów w marketingu w 2022 roku

10 trendów w marketingu w 2022 roku

Jakie trendy są na fali wznoszącej w marketingu na początku 2022 roku? W jakim kierunku warto patrzeć, by znaleźć inspirujące możliwości? Oto 10 trendów, które mogą okazać się kluczowe w działaniach marketingowych wielu firm w najbliższych miesiącach.

Public relations. Praktyka komunikowania 3.0. Nowy podręcznik na rynku wydawniczym
Największe błędy popełniane na Linkedin. Czy też je robisz?
Wojtek Jabczyński przewodniczącym jury PR Wings 2023

Wśród działań marketingowych, które są obecnie popularne, wiele jest takich, które możemy uznać za „uczłowieczanie” komunikacji pomiędzy marką a klientem. Zarówno współprace z influencerami, zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych, jak również dążenie do autentyczności w połączeniu z personalizacją oferty – wszystko to sprawia, że marka staje się dla odbiorcy mniej anonimowa, a zarazem bardziej przystępna.

Marketingu nie ominął także szerszy trend z ostatnich dwóch lat, związany z przenoszeniem aktywności do świata online. Spotkania zdalne czy szkolenia internetowe dla wielu pracowników stały się nowym standardem. Idąc dalej, firmy ograniczają swoją aktywność w zakresie organizacji różnego rodzaju wydarzeń dla klientów w przestrzeni publicznej, jeszcze bardziej koncentrując się na Internecie.

Do jeszcze innej kategorii trendów marketingowych możemy zaliczyć wszelkie działania związane z wykorzystaniem nowych technologii w zakresie automatyzacji rozmaitych działań i coraz bardziej zaawansowanej analizy efektywności poszczególnych narzędzi marketingowych. Te ogólny grupy trendów możemy rozbić na bardzo konkretne, poszczególne pozycje.

  • Automatyzacja działań marketingowych – choć mówi się o niej już od kilku lat, wciąż nie traci na znaczeniu. Przeciwnie, z roku na rok coraz więcej działań marketingowych podlega automatyzacji. Obecnie automatyzacja to już nie tylko wysłanie oferty do subskrybentów newslettera, ale także działania remarketingowe „śledzące” osoby, które porzuciły koszyk zakupowy w sklepie internetowym. Automatyzacja coraz bardziej dopasowuje działania do konkretnych czynności wykonanych przez odbiorcę. Np. klient, który zapisze się na webinar firmy otrzyma inną sekwencję maili i zobaczy inne reklamy niż klient, który się nie zapisał. Nowoczesna automatyzacja uwzględnia m.in. dzielenie odbiorców na segmenty i dopasowywanie do nich kolejnych działań.
  • Partnerstwa uzupełniające ofertę. Coraz więcej firm dostrzega i docenia możliwości, jakie daje współpraca. Dwa przedsiębiorstwa o podobnym, ale nie identycznym zakresie działalności mogą wspólnie promować swoje usługi jako komplementarne. Mogą także łączyć swoje siły, by stworzyć wspólną ofertę. Dzięki temu klienci zarówno jednej, jak i drugiej firmy zyskują dostęp do szerszego zakresu usług. Przykładem może być np. sklep z elektroniką, który proponuje klientom ubezpieczenie na oferowane urządzenia.

Jako firma logistyczna świadcząca usługi magazynowe dla biznesu, nawiązaliśmy partnerstwo z firmą oferującą samoobsługowe schowki dla mikroprzedsiębiorców i konsumentów – podaje przykład Urszula Rąbkowska z XBS Group. – Wspólne działania pomagają nam edukować rynek i zwiększać zasięg informacji o naszych inicjatywach – podkreśla.

  • Formuła hybrydowa spotkań networkingowych. Kontakty biznesowe w ogromnym stopniu przeniosły się z rzeczywistości offline do świata online. E-spotkania oraz wirtualne konferencje umożliwiają budowanie relacji pomimo fizycznej odległości – uczestnicy spotkań mogą znajdować się tysiące kilometrów od siebie. Tworzone są też wydarzenia hybrydowe, w ramach których np. konferencja branżowa może mieć swoją wersję stacjonarną oraz internetową, a wystąpienia prelegentów są transmitowane w czasie rzeczywistym.
  • Content Marketing może stanowić dowód na to, że firma lub marka ma „coś do powiedzenia”. Tworząc i publikując treści związane z daną branżą, pokazujemy potencjalnym klientom i partnerom biznesowym, że jesteśmy ekspertami w danym obszarze, a jednocześnie przyciągamy uwagę. Marketing treści pozwala wzbudzić zaufanie, edukować klientów, budować relacje z potencjalnymi kupującymi, a przy okazji, wykorzystać niedrogie możliwości, jakie daje internet, do skutecznej promocji.
  • Wydarzenia online to kolejny krok na drodze do lepszego wykorzystywania nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Do rozwijania kontaktów z klientami coraz częściej wykorzystywane są webinary, relacje video na żywo, czy też filmy z udziałem pracowników.

Poza „top 5” trendów w marketingu warto wspomnieć również o pięciu dodatkowych tendencjach, które również zyskują na popularności:

  • Rezygnacja z „hard selling”. Współcześni konsumenci, a także klienci biznesowi są przeładowani wezwaniami do zakupów. Dziś sprzedaż powinna odbywać się w sposób bardziej subtelny – choćby z wykorzystaniem wspomnianego wyżej content marketingu.
  • Rozwój sprzedaży w mediach społecznościowych. Pokazując produkty i wchodząc w interakcje z klientami, marki mają szerokie możliwości prezentowania swojej oferty np. na Instagramie lub Facebooku. Z kolei w kontaktach pomiędzy przedstawicielami firm (sprzedaż b2b) istotny staje się tzw. social selling, wykorzystywany w szczególności w serwisie LinkedIn.
  • Skuteczne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – to już nie tylko moda, ale kwestia odpowiedzialności. Klienci świadomie wspierają firmy, które ekologię i akcje CSR traktują nie tylko jako element PR-u. Liczy się faktyczne zaangażowanie w projekty, które np. ograniczają ślad węglowy lub zmniejszają marnotrawstwo.
  • Pomiar skuteczności działań marketingowych. Coraz bardziej zaawansowane technicznie działania marketingowe wymagają precyzyjnych pomiarów skuteczności. Intuicja marketera już nie wystarcza – efekty prowadzonych kampanii trzeba potwierdzić konkretnymi liczbami, w czym pomaga specjalistyczne oprogramowanie analityczne.
  • Outreach marketing to sposób na budowanie alternatywnych zasięgów. Najczęściej ten rodzaj marketingu wyraża się we współpracach z twórcami internetowymi, liderami opinii w Internecie, blogerami. Np. firma działająca w branży transportowej nawiązuje współpracę z blogiem lub cenionym portalem o podobnej tematyce. Wzmianki influencerów oraz linki z wysoko pozycjonowanych stron pozytywnie wpłyną na pozycję danej firmy, a docelowo powinny poprawić także wyniki sprzedażowe. Outreach sprawia, że marka jeszcze bardziej „rozprzestrzenia” się w Internecie!

Trudno zaprzeczyć, że bez względu na branżę, rozmiar firmy czy rodzaj prowadzonej działalności, każde przedsiębiorstwo potrzebuje marketingu. Nawet jeśli wcześniej stosowane metody wciąż działają, warto na bieżąco dokonywać przeglądu i poszukiwać nowych możliwości. Działanie w zgodzie z duchem czasu jest niezbędne, jeśli firma ma się rozwijać. Przedstawione powyżej trendy mogą stanowić cenną inspirację na najbliższy rok.

Źródło: Biuro Prasowe EmpeMedia
Grafika: Freepik