Jak zatrzymać pracownika w pracy?

Jak zatrzymać pracownika w pracy?

Zarządzanie rotacją pracowników i zatrzymanie ich w pracy jest wyzwaniem dla wielu organizacji. Szczególnie w czasie wakacyjnym wielu pracodawców mierzy się z problemem nieplanowanych zwolnień wśród kadry.

Barometr nastrojów w branży usług PR – wyniki badania
Stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie
Te elementy skutecznie zabijają komunikację w zespole

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, rotacja pracowników stała się jednym
z najpoważniejszych wyzwań dla wielu pracodawców. Firmy borykają się z trudnościami w utrzymaniu wykwalifikowanego i zaangażowanego personelu. Sytuacja wymaga poszukiwania skutecznych rozwiązań, aby zaradzić temu problemowi.

Rynek pracy jest dziś rynkiem pracownika – takie są fakty – mówi Iryna Miłkowska z agencji pracy tymczasowej VIPoL. W środowisku zawodowym mieszają się pokolenia, wchodzą w życie nowe trendy, reagują na to również ustawodawcy, dostosowując przepisy do nowych realiów. W tym wszystkim trzeba się jakoś odnaleźć i podjąć kroki, które pomogą zatrzymać najlepszychi zapobiec niechcianym zmianom.

Po pierwsze komunikacja

Dobra komunikacja w zespole jest kluczem do udanej współpracy. Każda ze stron ma jakieś swoje oczekiwania, wizje, cele. To wszystko musi być nie tylko opisane, ale i omówione.

Warto też sobie uświadomić, że współpracujące ze sobą strony w równym stopniu wzajemnie się oceniają – stwierdza Miłkowska. Pracodawca ocenia pracownika i pracownik pracodawcę. Kluczem do porozumienia jest więc dostępność obu stron. Współczesny pracownik nie zostanie w firmie, w której się z nim nie rozmawia, gdzie zastaje zamknięte drzwi do gabinetu szefa, gdzie nie poświęca mu się należytej uwagi.

Przyjazne środowisko pracy

W pracy spędzamy mnóstwo czasu, więc chcemy mieć jak najlepsze warunki, w których ją wykonujemy. Pracodawca musi więc te warunki zapewnić, a także odnieść się do formuły, która najbardziej odpowiada pracownikowi.

Dziś pracodawca już nie może narzucić jedynej możliwej formy pracy – zauważa ekspertka VIPoL. Pracownik może poprosić o umożliwienie pracy hybrydowej albo o osobne pomieszczenie w związku ze swoimi specyficznymi potrzebami. I, choć może się to nadal wydawać fanaberią lub pewnym utrudnieniem, uważam, że warto na to spojrzeć jak na kierunek ku nowym możliwościom wykorzystania ludzkiego potencjału. Coraz więcej mówi się o neuroróżnorodności, zwraca uwagę na to, by ludzie pracowali w przyjaznych warunkach, dba się o atmosferę w zespołach i eliminuje chorą rywalizację. Uważam, że to bardzo dobrze!

Rolą pracodawcy jest zadbanie o dobrą atmosferę, umożliwienie rozwoju zawodowego i zaoferowanie atrakcyjnych benefitów. Pracownicy pozostają w miejscu, gdzie czują się cenieni i mają możliwość rozwoju swoich kompetencji i pasji.

Wynagrodzenie

Pracujemy nie tylko po to, by zarabiać. Chcemy też nabierać ciekawych doświadczeń, czuć satysfakcję z wykonywanych zadań. Nie tylko pieniądze, ale też te inne czynniki wpływają na naszą motywację i chęć, by gdzieś zostać.

Warto spojrzeć na naszych pracowników z empatią, zastanowić się, czego oni potrzebują – radzi Iryna Miłkowska. Jeśli to możliwe – zapewnić różne benefity poza samym wynagrodzeniem. Myślę tu nie tylko o pakiecie medycznym, czy karnecie na siłownię, ale o innych mniejszych rzeczach, np. krótszych piątkach w wakacje, czy wolnym dniu w urodziny. Możliwość zdecydowania o formie pracy też jest często odbierane jako korzyść. Benefity nie muszą kosztować firmy dużo – czasem wystarczy wymyślić coś kreatywnego, by ludziom chciało się pozostać w jakiejś organizacji.

Skoncentrowanie się na zrozumieniu indywidualnych potrzeb, celów i aspiracji pracownika to klucz do sukcesu.

Źródło, grafika: agencja Pi-aR+