Widoczny spadek kampanii online, ale w kilku branżach wyraźne odbicie

Widoczny spadek kampanii online, ale w kilku branżach wyraźne odbicie

Maj był trzecim z rzędu miesiącem, w którym można zaobserwować mniejszą liczbę kampanii online niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W porównaniu z poprzednim rokiem kampanii było o 37 proc. mniej. Z drugiej strony liczba aktywności reklamowych online była większa niż w marcu i kwietniu, co pokazuje, że reklamodawcy wracają do aktywności po okresie lockdownu.

III Ogólnopolska Konferencja „Psychologia – Medycyna – Duchowość. Pomost porozumienia – holistyczna droga do zdrowia psychicznego i fizycznego”
TikTok i jego chiński brat Douyin – jaka jest różnica?
Budżet marketingowy na 2024 rok. Tych działań nie powinno w nim zabraknąć.

„Czas wolny” oraz „Media” – w tych kategoriach liczba kampanii zmalała najbardziej względem poprzedniego roku. W pierwszej z nich odnotowano spadek aż o 67 proc. – z 324 na 106. Z kolei kampanii branży medialnej (do których zaliczono również promocję książek, cd i dvd) było o 96 mniej niż w maju poprzedniego roku – to 44 proc. spadek. Łącznie AdReport odnotował o 37 proc. mniej kampanii niż w 2019 r. – rok temu było ich 8 953, teraz 5 581.

Z drugiej strony w działaniach marketingowych online widać ożywienie względem poprzednich miesięcy, w których wiele branż zmagało się z restrykcjami wprowadzonymi z powodu pandemii koronawirusa. Porównując dane dotyczące aktywności reklamodawców w ostatnich miesiącach można zauważyć trend wzrostowy w niemal wszystkich pięciu głównych branżach. Maj był też miesiącem, w których według danych AdReport – przeprowadzono łącznie najwięcej kampanii w tym roku. Było ich o 22 proc. więcej niż w kwietniu i 15 proc. więcej niż w marcu. Zmiany te pokazują, że reklamodawcy zaczynają śmielej inwestować w działania reklamowe, pomimo zamrożenia budżetów w marcu i kwietniu.

Jeśli przyjrzymy się liczbie nowych kampanii w okresie od stycznia 2020 do maja 2020, zauważymy odbicie we wszystkich analizowanych branżach z wyjątkiem mediów. O ile branże „Podróże i gastronomia” oraz „Czas wolny” najszybciej odczuły skutki pandemii, to jeszcze w marcu branża motoryzacyjna opierała się negatywnemu wpływowi epidemii i odczuła lockdown dopiero w kwietniu. Dwie pozostałe branże utrzymują podobną liczbę nowych kampanii na przestrzeni pierwszych pięciu miesięcy 2020 roku. Liczby kampanii są zbliżone do średniej dla danej branży, jednak w stosunku do maja 2019 są widoczne spadki – mówi Marcin Popiel, AdReport business development manager.

We wszystkich monitorowanych branżach prowadzono również działania content marketingowe. Najchętniej tego typu aktywności wykorzystywały branże motoryzacyjna (52 działania) oraz finansowa (62 działania). W branży motoryzacyjnej najbardziej aktywnymi reklamodawcami byli Toyota Motor Poland Company, Volkswagen Group oraz Carsmile. Znaczną liczbę kampanii prowadził Polski Koncern Naftowy ORLEN. Wszyscy producenci samochodów prowadzący działania contentowe w tej branży komunikowali nowe samochody lub wyprzedaże rocznika. Z kolei Carsmile postawił na edukowanie swoich przyszłych klientów i zapraszał na webinaria ze specjalistami firmy, na których można było zapoznać się z ofertą oraz zadać pytanie ekspertom.

W branży finansowej najbardziej aktywne były: Bank Gospodarstwa Krajowego (8 działań), PKO Bank Polski (6 działań), Polski Fundusz Rozwoju (8 działań) oraz Powszechny Zakład Ubezpieczeń (5 działań). Wszystkie z powyższych instytucji finansowych skupiały się na Tarczy Finansowej i sposobach uzyskania rządowej pomocy. PZU z kolei skupiło się na edukowaniu o możliwych sposobach zarażenia, jak również na informowaniu o wpływie epidemii na zdrowie psychiczne Polaków.

Żródło: Ströer Media
Grafika: Freepik