Widoczny spadek kampanii online, ale w kilku branżach wyraźne odbicie

Widoczny spadek kampanii online, ale w kilku branżach wyraźne odbicie

Maj był trzecim z rzędu miesiącem, w którym można zaobserwować mniejszą liczbę kampanii online niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W porównaniu z poprzednim rokiem kampanii było o 37 proc. mniej. Z drugiej strony liczba aktywności reklamowych online była większa niż w marcu i kwietniu, co pokazuje, że reklamodawcy wracają do aktywności po okresie lockdownu.

Public relations. Praktyka komunikowania 3.0. Nowy podręcznik na rynku wydawniczym
ESG nie uda się bez odpowiedzialnej komunikacji
Lęk przed AI. Większość pracowników obawia się rozwoju tej technologii

„Czas wolny” oraz „Media” – w tych kategoriach liczba kampanii zmalała najbardziej względem poprzedniego roku. W pierwszej z nich odnotowano spadek aż o 67 proc. – z 324 na 106. Z kolei kampanii branży medialnej (do których zaliczono również promocję książek, cd i dvd) było o 96 mniej niż w maju poprzedniego roku – to 44 proc. spadek. Łącznie AdReport odnotował o 37 proc. mniej kampanii niż w 2019 r. – rok temu było ich 8 953, teraz 5 581.

Z drugiej strony w działaniach marketingowych online widać ożywienie względem poprzednich miesięcy, w których wiele branż zmagało się z restrykcjami wprowadzonymi z powodu pandemii koronawirusa. Porównując dane dotyczące aktywności reklamodawców w ostatnich miesiącach można zauważyć trend wzrostowy w niemal wszystkich pięciu głównych branżach. Maj był też miesiącem, w których według danych AdReport – przeprowadzono łącznie najwięcej kampanii w tym roku. Było ich o 22 proc. więcej niż w kwietniu i 15 proc. więcej niż w marcu. Zmiany te pokazują, że reklamodawcy zaczynają śmielej inwestować w działania reklamowe, pomimo zamrożenia budżetów w marcu i kwietniu.

Jeśli przyjrzymy się liczbie nowych kampanii w okresie od stycznia 2020 do maja 2020, zauważymy odbicie we wszystkich analizowanych branżach z wyjątkiem mediów. O ile branże „Podróże i gastronomia” oraz „Czas wolny” najszybciej odczuły skutki pandemii, to jeszcze w marcu branża motoryzacyjna opierała się negatywnemu wpływowi epidemii i odczuła lockdown dopiero w kwietniu. Dwie pozostałe branże utrzymują podobną liczbę nowych kampanii na przestrzeni pierwszych pięciu miesięcy 2020 roku. Liczby kampanii są zbliżone do średniej dla danej branży, jednak w stosunku do maja 2019 są widoczne spadki – mówi Marcin Popiel, AdReport business development manager.

We wszystkich monitorowanych branżach prowadzono również działania content marketingowe. Najchętniej tego typu aktywności wykorzystywały branże motoryzacyjna (52 działania) oraz finansowa (62 działania). W branży motoryzacyjnej najbardziej aktywnymi reklamodawcami byli Toyota Motor Poland Company, Volkswagen Group oraz Carsmile. Znaczną liczbę kampanii prowadził Polski Koncern Naftowy ORLEN. Wszyscy producenci samochodów prowadzący działania contentowe w tej branży komunikowali nowe samochody lub wyprzedaże rocznika. Z kolei Carsmile postawił na edukowanie swoich przyszłych klientów i zapraszał na webinaria ze specjalistami firmy, na których można było zapoznać się z ofertą oraz zadać pytanie ekspertom.

W branży finansowej najbardziej aktywne były: Bank Gospodarstwa Krajowego (8 działań), PKO Bank Polski (6 działań), Polski Fundusz Rozwoju (8 działań) oraz Powszechny Zakład Ubezpieczeń (5 działań). Wszystkie z powyższych instytucji finansowych skupiały się na Tarczy Finansowej i sposobach uzyskania rządowej pomocy. PZU z kolei skupiło się na edukowaniu o możliwych sposobach zarażenia, jak również na informowaniu o wpływie epidemii na zdrowie psychiczne Polaków.

Żródło: Ströer Media
Grafika: Freepik