Social selling – prognozy na 2022 rok

Social selling – prognozy na 2022 rok

Wzrost roli mediów społecznościowych, jakościowego wideo online i kanałów e-commerce, a także kontynuacja odbudowy światowego rynku reklamy i wzrost globalnych wydatków na reklamę to główne trendy w social mediach na rok 2022 i kolejne lata (dane z raportu Zenith Media Advertising Expenditure Forecasts). Według raportu Bazaarvoice wpływ pandemii na social media jest znaczący. Prawie 80% badanych twierdzi, że treści z social mediów wpływają na ich decyzje zakupowe, są oni także skłonni do składania zamówień bezpośrednio w tych miejscach. O czym jeszcze muszą wiedzieć marketerzy podczas planowania działań w 2022 roku?

CDP – odpowiednie targetowanie bez „ciasteczek”
Czego firmy oczekują od agencji PR?
Polski PR solidarny z Ukrainą

INTERNET PONAD TELEWIZJĄ
Od pierwszego kwartału 2021 roku największym kanałem komunikacji reklamowej w Polsce jest internet, który wyprzedził telewizję. W ciągu trzech kwartałów tego roku kwota na działania marketingowe w sieci wyniosła 3,14 mld zł, a więc 23% więcej niż rok wcześniej (Publicis, autor komunikatu, nie uwzględnia w reklamie internetowej ogłoszeń).Dynamicznie rozwija się segment social sellingu z TikTokiem jako tegorocznym zwycięzcą, który odnotował wykładniczy wzrost jako miejsce zakupów społecznościowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

WZROST WYDATKÓW NA REKLAMĘ CYFROWĄ
Do końca 2021 r. światowe wydatki na reklamę będą rosły szybciej niż w jakimkolwiek innym momencie, odkąd zaczęliśmy je śledzić 10 lat temu. Zwłaszcza wydatki na reklamę cyfrową odnotują historyczny wzrost. Według raportu Zenith Media, reklama cyfrowa zdobędzie 58% udziału w rynku światowym w 2021 r., w porównaniu z 48% w 2019 r., a reklamy w mediach społecznościowych zwiększą się w tym roku o 25%, osiągając 137 miliardów dolarów, po raz pierwszy wyprzedzając płatne wyszukiwania. Zenith spodziewa się, że e-commerce będzie nadal generować przyrostowe przychody na rynku reklamowym, prowadząc w 2022r. o 13% w mediach społecznościowych i o 12%
w wyszukiwarkach.

LOCKDOWN A SOCIAL MEDIA
Niemal dwa lata życia w pandemii pokazały marketerom, że funkcjonowanie bez działań digitalowych stało się praktycznie niemożliwe.4,55 miliarda ludzi na świecie (liczba osób aktywnych w mediach społecznościowych wg Digital 2021 October Global Statshot Report) odkrywało nowe marki, usługi i produkty m.in. dzięki reklamie w social mediach. Social commerce to trend już nam towarzyszący, który będzie się bardzo dynamicznie rozwijał. Niezwykłą efektywność w dotarciu z komunikatem do bardzo celowanych grup konsumenckich pokazały w tym czasie właśnie platformy social mediowe, jak takie jak Twitter, LinkedIn czy TikTok, który po półtora roku pandemii przekroczył globalnie miliard aktywnych użytkowników miesięcznie (a według prognoz APP Anni w 2022 roku przekroczy
poziom 1,5 miliarda).

TIKTOK- WIELKI ZWYCIĘZCA 2021 I FAWORYT NA 2022
Tytuł zwycięzcy segmentu social sellingu przypada w tym roku TikTokowi, który zanotował wzrost sprzedaży o 553% w porównaniu do zeszłego roku. Podobnych wzrostów tej platformy analitycy oczekują w 2022 roku. W Polsce z TikToka korzysta już prawie 10 milionów użytkowników i wbrew opiniom sceptyków nie są to tylko przedstawiciele pokolenia Z. W Polsce TikTok cieszy się największą popularnością wśród ankietowanych w wieku od 18 do 24 lat. Stanowili oni 40% użytkowników tej aplikacji w pierwszym kwartale 2021 roku. Doskonałym przykładem jakościowych i zasięgowych działań typu branded content na TikToku, jest stworzony przez agencje: Audience Network, Prospero Film&Media oraz Brand Bridge kanał kulinarny TipTopChef. Po 10 miesiącach od uruchomienia wygenerował on łącznie niemal 150 milionów obejrzeń krótkich video z przepisami i lifehackami kulinarnymi. Użytkownikami kanału są osoby powyżej 18 r.ż (w większości w wieku 25-34 lata), a w działania na nim zaangażowało się już ponad 15 marek.

Po niemal roku budowania kanału TipTopChef i współpracy z największymi markami wiemy jakich treści poszukują użytkownicy TikToka. Na kanale TipTopFamily publikujemy video z pomysłami i lifehackami przydatnymi całej rodzinie, a poprzez TipTopBeauty docieramy do osób, które uwielbiają o siebie dbać, interesują ich porady i nowinki kosmetyczne, recenzje produktów, tutoriale makijażowe oraz pielęgnacja DIY- zdradza Jakub Dymitrowicz, CEO agencji kreatywnej BrandBridge. Grzegorz Kosiński, CEO Audience Network, podkreśla, że aby osiągnąć maksymalną efektywność podczas prowadzenia kampanii online, także tych realizowanych na TikToku, należy je precyzyjnie targetować wykorzystując big data oraz algorytmy sztucznej inteligencji. „Wykorzystujemy te analizy planując i realizując działania dla naszych klientów na wszystkich prowadzonych przez nas kanałach”, deklaruje ekspert.

2022 ROKIEM WYMAGAJĄCEGO WIDEO
Rok 2022, podobnie jak kończący się rok 2021, będzie kolejnym rokiem wideo. W 2022 roku królować będzie wiarygodne i autentyczne wideo o wysokiej jakości- zarówno od strony kreatywnej, jak i producenckiej i kontentowej- takie, które będzie ciekawe dla odbiorców, a przy okazji będzie budowało świadomość marki i sprzedawało jej produkt. Według Digital Global Statshot Report, dziennie przybywa 1 milion osób aktywnych w mediach społecznościowych. To ogromna grupa, ale oprócz tego, że jest liczna, jest także bardziej wymagająca, dlatego jeśli chcemy osiągnąć sukces, jakość wypuszczanych przez nas treści musi być na najwyższym poziomie.

Publikowane przez nas na kanałach TipTopChef, TipTop Family i TipTop Beauty filmy łączy wspólny mianownik w postaci wysokiej jakości produkcji i ciekawego contentu. Od etapu preprodukcji po postprodukcję czuwają nad nim specjaliści z zakresu produkcji filmowej, branded contentu i montażu. To mocno wyróżnia nas spośród realizacji dostępnych na TikToku i staje się naszym znakiem rozpoznawczym. Współpracując na każdym etapie z twórcami oraz z klientami, którzy powierzają nam swoje produkty, tworzymy materiały o wysokich walorach wizualnych, które mocno angażują odbiorców – komentuje Anna Sanocka, CEO w Prospero Film&Media, odpowiedzialna za realizację części artystycznej i branded content na wymienionych kanałach.

Dane potwierdzają, że przyszłość reklamy online to social selling, a TikTok wysunął się w tej kwestii na prowadzenie. Według badań już co drugi użytkownik tej aplikacji (56%) ma bardziej pozytywne uczucia do marki po obejrzeniu jej reklamy na na TikToku, zwłaszcza, jeśli jest to materiał autentyczny i szczery. Ten socialowy dialog to dla marek wielka szansa na osiągnięcie ich celów biznesowych.

Źródło: Biuro Prasowe Prospero Film&Media
Grafika: Freepik