46% przedsiębiorców prowadzących sprzedaż w internecie doświadczyło cyberataku. Tak wynika z najnowszej badania przeprowadzonego wśród członków PrestaShop Million Club, zrzeszającego biznesy sprzedające towar o łącznej wartości ponad miliona euro rocznie. Połowa ankietowanych z Polski twierdzi, że liczba ataków rośnie. Najwięcej sytuacji zagrażających bezpieczeństwu transakcji w sieci odnotowuje się w krajach Ameryki Łacińskiej (80%).
Różne źródła cyberataków, to samo zagrożenie
Wśród najczęstszych form cyberataku, sprzedawcy z Polski, Włoch, Francji, Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej, wymieniają złośliwe boty (47%). 29% biznesów należących do PrestaShop Million Club miało także styczność z próbą przejęcia kontroli nad serwerem. Ponadto 16% wszystkich ankietowanych twierdzi, że grożono im konsekwencjami w przypadku niezapłacenia okupu. Co drugi przedsiębiorca w trakcie prowadzenia biznesu spotkał się z cyberzagrożeniami więcej niż raz. Najczęstszą konsekwencją ataków było czasowe zablokowanie działania witryny internetowej (67%). 18% wskazało także na ataki pośrednie, takie jak modyfikacje faktur przez dostawców, włamania na konto na Facebooku, wysyłanie fałszywych maili czy usuwanie baz danych. 14% doświadczyło kradzieży informacji.
Zdajemy sobie sprawę, że kradzież samego laptopa nie generuje takich strat, jak utrata sprzętu, na którym znajdują się istotne dane. I to właśnie świetnie podsumowuje istotę cyberbezpieczeństwa w e-biznesie: kradzież czy zniszczenie informacji może być katastrofalne w skutkach. Wszystko, co materialne, można odbudować. Natomiast z zasobami niematerialnymi sytuacja jest już dużo bardziej skomplikowana. Dlatego tak ważnym aspektem jest poruszanie tematu cyberbezpieczeństwa w e-commerce – mówi Dawid Klamka, założyciel i projektant w ubierzswojesciany.pl.
Odpowiednie zabezpieczenia i szybka reakcja
Problemy dotyczące cyberbezpieczeństwa rozwiązywane są w polskich i zagranicznych biznesach e-commerce w mniej niż jeden dzień. W przypadku cyberataku 51% właścicieli sklepów skorzystało z usług firm zajmujących się bezpieczeństwem IT. 39% wszystkich biorących udział w badaniu jako najskuteczniejsze rozwiązanie wskazało instalowanie brakujących sterowników, podczas gdy 25% sprzedawców wybrało ponowną instalację kopii zapasowej systemu. Co ciekawe, 2% przedsiębiorców zdecydowało się zapłacić okup w przypadku ataku ransomware i utraty danych. Przed stosowaniem takiej praktyki ostrzega NASK. Polscy właściciele e-biznesów wolą rozwiązywać problemy dotyczące cyberbezpieczeństwa wewnętrznie. Z kolei 7 na 10 sprzedawców na świecie planuje w przyszłości korzystać z usług firm oferujących usługi z zakresu bezpieczeństwa danych.
Szybka i skuteczna reakcja na cyberatak gwarantuje ciągłość prowadzenia biznesu i minimalizuje straty. Sprzedawcy powinni skupić się na jak najlepszych rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, aby ich firmy mogły prosperować i rozwijać się, a klienci nie odczuwali negatywnych konsekwencji – komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.
Stabilny biznes mimo prób ataków
Szybka reakcja przekłada się na brak krytycznych konsekwencji dla biznesu. 78% wszystkich sprzedawców zaatakowanych przez hakerów odnotowało niewielkie skutki finansowe (straty niższe niż trzy punkty na dziesięciopunktowej skali). Tylko 2% odczuło znaczące straty finansowe (najwyższe wskazanie na dziesięciopunktowej skali). Przedsiębiorcy ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu podkreślają też, że cyberataki nie sprowadziły na firmy ryzyka bankructwa.
Cyberbezpieczeństwo jednym z głównych wyzwań
Mimo, że połowa sprzedawców nigdy nie doświadczyła cyberataku, podejmują oni odpowiednie kroki, by zapewnić bezpieczeństwo danych firmy i klientów. Wśród nich wymieniają zabezpieczenia płatności i wrażliwych danych osobowych, tworzenie kopii zapasowych i stałe aktualizowanie systemu, na którym opiera się sklep. Dla 90% przedsiębiorców kwestie związane z cyberbezpieczeństwem stanowią wyzwanie, jednak 24% wskazuje, że jest to dla nich najwyższy priorytet.
Źródło, grafika: SAROTA PR