Cyfrowe oblicze PR. Jak wykorzystać jego siłę w budowaniu marki?

Cyfrowe oblicze PR. Jak wykorzystać jego siłę w budowaniu marki?

Jeśli używamy pojęcia “digitalizacja”, to z reguły mamy na myśli proces przekształcania analogowych procesów i obiektów w ich cyfrowe odpowiedniki. Po...

Jak AI zmienia sektor IT i jaką przyszłość zawodową kreuje?
Podsumowanie roku i trendy na 2024 w PR i marketingu
Więcej śledzących profil społecznościowy firmy to większy przychód

Jeśli używamy pojęcia “digitalizacja”, to z reguły mamy na myśli proces przekształcania analogowych procesów i obiektów w ich cyfrowe odpowiedniki. Podobna metoda jest stosowana w obszarze monitoringu mediów i analiz, gdzie osoby odpowiedzialne za komunikację otrzymują w formie cyfrowej informacje z social media oraz tradycyjnych mediów sprowadzone do jednego mianownika. Klienci PRESS-SERVICE Monitoring Mediów korzystają na platformie INFORIA z 34 podstawowych parametrów, które określają efektywność ich działań oraz z szeregu dodatkowych mierników, pomagających korelować uzyskane wyniki ze sprzedażą, liczbą odwiedzin w sklepie internetowym, w salonach stacjonarnych, frekwencją na eventach czy np. liczbą pobranych cenników lub wejść na landing page.

To zmaterializowanie naszej filozofii mówiącej o tym, że chcemy dostarczać partnerom właściwe informacje, dzięki którym mogą szybciej działać i podejmować skuteczne decyzje. Specjalistki i specjaliści PR mierzą się z coraz większą liczbą wyzwań o charakterze strategicznym, są zainteresowani zbieraniem insightów, analizowaniem jakościowych aspektów komunikacji i jej wartości. Starają się zrozumieć, jak rzeczywiście wygląda cały przekaz wokół ich marki, na ile sami na niego wpływają, a w jakim zakresie na brand oddziaływuje otoczenie. Ci którzy prowadzą centrale, chcą się dowiedzieć, jak wygląda komunikacja w poszczególnych regionach, gdzie odpowiedzialni są za nią np. dealerzy, przedstawiciele albo dyrektorzy departamentów.

Przy tak dużej liczbie wyzwań musimy jednak zdawać sobie sprawę z kluczowej kwestii – prowadząc cyfrowy PR, nie rywalizujemy o uwagę odbiorców tylko z konkurencją, ale całą masą treści i przekazów kompletnie niezwiązanych z naszą branżą. Jeśli chcemy być zauważeni, musimy postawić na angażującą komunikację, która wyróżni się na tle rynku i zaciekawi odbiorcę rozwiązaniem konkretnego problemu, czy pokazywaniem określonych wartości.

Jak to zrobić? W jakim zakresie mogą pomóc tu usługi monitoringu mediów i analiz medialnych?

Oto trzy podstawowe obszary:

  1. ŁAPANIE FALI
    To poszukiwanie w przestrzeni medialnej  insightów, które marka może wykorzystać w komunikacji, aby “zawłaszczyć” dla siebie pewną przestrzeń tematyczną. Pandemia świetnie pokazała, że firmy mające dostęp do właściwych informacji, wychwytywały określone trendy i dzięki temu modelowały oraz rozwijały swój biznes nawet w tak trudnym czasie.

Bardzo dobrym przykładem może być tu pewna marka handlowa, która zdecydowała się zamówić w PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przekrojowy raport medialny dotyczący trendów żywieniowych. Badanie wykazało, że:
– ogromna grupa konsumentów redukuje, bądź deklaruje w najbliższym czasie zmniejszenie spożywania mięsa,
– produkty, które mają potencjał do niezwykle dużego wzrostu, to…  kiszonki!

Coś, co latach 90-tych odeszło do lamusa, nagle wraca. Rosną mikrobranże, skupione wokół kiszenia różnego rodzaju warzyw i owoców oraz tworzą się społeczności, które uważnie śledzą tego typu zagadnienia. Ale na tym nie koniec. Rekomendacje, jakie przekazaliśmy dodatkowo klientowi, były stricte operacyjne i wskazywały także na kwestie związane z dietetyką – zdrowymi produktami, żywnością funkcjonalną, ćwiczeniami. To bezpośrednie inspiracje dla osób odpowiedzialnych za content – opisywanie historii klientów, zapraszanie znanych trenerów, wykorzystanie storytellingu do eksponowania wartości, z którymi marka chciałaby wyjść do otoczenia.

  1. BIG WAVE SURFING
    Jeśli mamy już wiedzę na temat trendów i otrzymaliśmy wnioski analityczne, czas popłynąć na tej fali i znaleźć osoby, które wizerunkowo podbiją kampanię. Tu pojawiają się kolejne rozwiązania idealnie odpowiadające na te potrzeby. Dzięki temu, że w PRESS-SERVICE monitorujemy wszystkie media, jesteśmy w stanie precyzyjnie wskazać, które postacie zaangażowane przez markę w kampanię, przyniosą oczekiwany efekt wizerunkowy i sprzedażowy – ile mają lat, w jakiej branży pracują, jakimi zasięgami dysponują, na jaki zwrot z inwestycji można liczyć, nawiązując z nimi współpracę.

Pamiętajmy o tym, że PR to również działania o charakterze public affairs. Wskazywanie liderów opinii może być niezwykle przydatne do lobbingu na rzecz zmian w prawie, tworzenia nowych rozwiązań branżowych, promowania idei, takich jak np. elektromobilność czy zdrowa żywność. Zawsze w takich przypadkach polecamy analizę influencerów, autorów, dziennikarzy i ekspertów. Liderzy tworzący interesujący content, to m.in. dziennikarze specjalizujący się w konkretnych branżach, dlatego kluczowe jest scharakteryzowanie obszaru, w którym chcemy działać z perspektywy twórców, pracujących w różnych rodzajach mediów, od tradycyjnych aż po elektroniczne.

  1. CO KRYJE SIĘ W GŁĘBI OCEANU?
    Jeśli marka osiąga naprawdę mistrzowskie wyniki, niczym słynny Kelly Slater w surfingu, ma wypracowane relacje z dziennikarzami, a press releases rozchodzą się jak kręgi na wodzie, warto pokusić się o analizę nisz komunikacyjnych. To badanie, które pomaga ustalić, czy istnieje jeszcze jakakolwiek niewykorzystany obszar do zagospodarowania, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w porównaniu z konkurencji.

Fantastycznym uzupełnieniem takich działań może być zastosowanie narzędzia MEK (Mierzę Efektywność Komunikatów). Pozwala ono ocenić skuteczność wyemitowanych informacji prasowych oraz sprawdzać, w jakim zakresie w przestrzeni medialnej wykorzystywane są artykuły blogowe, wyniki raportów, czy przekrojowe komentarze eksperckie.

W PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wierzymy, że właściwa informacja jest niczym gigantyczna fala dla surfera. Mając odpowiednie narzędzia, można ją wykorzystać jako siłę napędową do rozwoju marki i  czerpać z tego ogromnego zasobu najbardziej aktualną i wszechstronną wiedzę do działań komunikacyjnych, promocyjnych i biznesowych.

Zapraszamy do współpracy >> psmm.pl

Źródło: Press – Service Monitoring Mediów