„Zdalny” – ten odmieniany przez wszystkie przypadki zwrot, znalazł się wśród wyróżnionych przez kapitułę plebiscytu na słowo 2020 roku. Dziś, wszystko jest lub może być zdalne, od pracy, poprzez szkolenia, na edukacji kończąc. Jak pokazują badania Instytutu Gallupa, 41% pracowników wolałoby jednak wrócić już do swojego miejsca pracy lub biura, aby pracować, tak jak przed kryzysem. Pandemia w znaczący sposób odbiła się także na samorozwoju pracowników. W przeciągu ostatniego roku można było zaobserwować prawdziwy wysyp webinariów, które spotykają się z różnym odbiorem wśród pracowników. Czy istnieje inny sposób dbania o rozwój pracowników niż szkolenia online lub wysyłanie dokumentacji do przeczytania?
Z ciekawą propozycją, zmieniającą całkowicie proces kształcenia pracowników, wyszedł start-up Grow Uperion. Ich podejście idealnie wpisało się w panujący wszędzie „zdalny” tryb pracy. Ograniczenia związane z pandemią nie mają wpływu na efektywność tego rozwiązania. Start-up wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii motywacji, zaproponował rozwiązanie oparte o mechanizmy grywalizacji i techniki angażowania pracowników. Przeniesienie tradycyjnego procesu uczenia się w formę, która zwiększa zaangażowanie i motywacje pracowników do wykonywania kolejnych zadań i opanowywania nowych porcji wiedzy, odbywa się za pomocą interaktywnej platformy. Propozycję innowacyjnego podejścia do kształcenia pracowników wdrożyła Grupa Raben.
Na platformie grywalizacyjnej do dyspozycji uczestników programu zostało oddane wirtualne pole, na którym miał powstać wirtualny ogród.
– Uczestnik zaczyna kontakt z platformą od zadań, za które otrzymuje wirtualne nasiono. Z nasiona wraz z postępami pracownika wyrasta sadzonka, a z niej wirtualne drzewko. Każdy etap rozwoju rośliny to konkretna porcja wiedzy i od uczestnika zależy, czy będzie mógł na końcu pochwalić się pięknym owocującym drzewem, czy zostanie na poziomie zbierania nasion – tłumaczy Przemysław Śnioszek z Grow Uperion.
Dedykowana managerom gamifikacja Manager of Choice w Grupie Raben, była podzielona na 5 etapów, bezpośrednio wpływających na budowanie doświadczeń pracowników: rekrutacja, onboarding, rozwój, codzienna praca, odejście z organizacji.
Ważnym elementem systemu jest kwestia grywalizacji. Uczestnicy z 12 spółek wchodzących w skład Grupy Raben, mieli możliwość zobaczyć, jakie wyniki uzyskiwali ich koledzy oraz prezesi kierujący poszczególnymi spółkami. W ten sposób widząc, z jakim zaangażowaniem inni odpowiadają na zadawane pytania, managerowie dopingowali się nawzajem. Dodatkowo pracownicy mieli możliwość sprawdzić, jak radzą sobie zespoły w innych grupach, obserwując całościowy poziom wykonania danego modułu, w ramach pozostałych spółek z grupy.
– Taki system wzmaga ducha rywalizacji i znacząco podnosi zaangażowanie uczestników programu, ale również zacieśnia więzi w ramach zespołów. Platforma premiuje systematyczność i kreatywność uczestników. Oprócz udzielenia odpowiedzi na zadane pytania, w każdej rundzie pojawiają się zadania bonusowe, w których trzeba wykazać się niekonwencjonalnym myśleniem – tłumaczy Śnioszek.
Na uczestników czekały także nagrody, po ukończeniu każdego z pięciu modułów. Osoby z najlepszymi wynikami otrzymywały nagrodę z benefitów dostępnych w organizacji. Łącznie wyróżniono ponad 400 managerów. Do zwycięzców trafiły symboliczne peleryny Manager of Choice, kosze słodkości, książki czy vouchery do testów osobowościowych. Co ciekawe, program wykorzystano także jako element polityki CSR. Podczas szkolenia pracownicy mieli okazję zdobywać dodatkowe żetony, które zamieniane były na realne kwoty pieniędzy. Z puli żetonów zdobytych przez uczestników z przeznaczeniem na działalność CSR, sfinansowano 3 000 godzin lekcyjnych nauki języka obcego dla dzieci.
Czy gamifikacja w Manager of Choice okazała się skutecznym narzędzie utrwalającym wiedzę? Wyniki pokazują, że uczestnicy doskonale opanowali materiał. Spośród udzielanych odpowiedzi 79% z nich była prawidłowa. Łącznie managerowie wykonali prawie 30 000 zadań. Program okazał się angażujący dla pracowników. Ponad 75% uczestników przeszło przez 5 modułów i zrealizowało wszystkie zadania dostępne na platformie. 649 uczestników odpowiedziało przynajmniej raz na pytanie dodatkowe, a aż 40% menedżerów odpowiedziało na pytania w ciągu dwóch godzin od ich publikacji.
– Platforma Grow Uperion umożliwiła nam zrealizowanie nietuzinkowego programu rozwojowego angażującego jednocześnie menadżerów z 13 krajów. Takiego efektu nie osiągnęlibyśmy tradycyjnymi środkami. W rezultacie managerowie wzmocnili swoje umiejętności w niestandardowy sposób, poczuli ducha współpracy i rywalizacji i dopytują o ciąg dalszy – mówi Anita Koralewska-Ratajczak, Head of HR Grupy Raben.
Rozwiązanie zaproponowane przez twórców start-up’u jest odpowiedzią na rosnące zmęczenie pracowników pracą zdalną. Program grywalizacji szkoleń pokazuje, że nawet w nowej pandemicznej rzeczywistości można realizować ciekawe projekty z zakresu samorozwoju pracowników.
Źródło: Grow Uperion
Grafika: Freepik