Organizacja pracy w czasie koronawirusa

Organizacja pracy w czasie koronawirusa

O elastyczności oraz nowej organizacji miejsca i czasu pracy specjalistów i menedżerów w dobie pandemii opowiada Krzysztof Borkowski, Senior Consultant w Antal Sales & Marketing. Rozmowa nawiązuje m.in. do wyników badania pn. „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany”, które zrealizowała firma Antal we współpracy z Cushman & Wakefield.

Mój pierwszy raz – case study
Jak Carrefour Polska walczy z pandemią
Ekstremalne PR na K2, czyli jak sobie poradzić z efektywną komunikacją na wysokości?

Według raportu „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany”, 46% specjalistów sądzi, że wymiar pracy zdalnej zwiększy się w przyszłości, jednak 14% respondentów, czyli prawie co siódmy, zdecydowanie wyklucza taką możliwość. Z czego to może wynikać?

Aktualna sytuacja, która większość organizacji zmusiła do zmiany sposobu wykonywania zadań pokazuje, że praca w domowym zaciszu może być wykonywana na porównywalnym poziomie, jak praca w biurze, często nawet zauważa się wzrost efektywności wykonywanych zadań. Z całą pewnością ten trend wzrostu oferowanych możliwości pracy zdalnej utrzyma się, ponieważ nie tylko sami pracownicy zauważają wiele pozytywów takiej firmy – jak oszczędność czasu, ale i sami pracodawcy przekonują się również do zadaniowego trybu pracy. Taka forma jednak nie sprawdzi się w każdym przypadku. Zapewnienie komfortowych warunków do pracy w domu bywa czasami niemożliwe, a sami pracownicy mogą skarżyć się jednak na spadek efektywności, bądź też zauważyć widoczne zatarcie granicy pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Jednocześnie nie jest możliwe wykonywanie części zawodów zdalnie – np. w obszarze produkcji.

Czy przez ostatnie miesiące wśród polskich specjalistów oraz managerów nastąpiły pewne istotne zmiany w podejściu do pracy zdalnej? Czy można powiedzieć, że przekonali się do niej?

Coraz więcej organizacji zaczyna rozumieć, że praca to zadania do wykonania, a nie miejsce, do którego codziennie się chodzi. Praca zdalna wymaga jednak od pracownika dużej samodyscypliny, ponieważ to on sam planuje swoje działania i zarządza sobą w czasie. Specjaliści i menedżerowie z całą pewnością coraz bardziej otwierają się na formę pracy zdalnej. Jednak w przypadku osób zarządzających zespołami wymaga to nowych kompetencji koniecznych do zdalnego nie tylko monitorowania pracy, ale i motywowania. Bywa to jednak trudne – dystans sprawia, że łatwiej stracić kontrolę nad pracownikami i trudno jest wyważyć granicę między zaufaniem a kontrolą. Zdarzają się też obawy przed wyjściem poza dobrze znany schemat i nadal chcą w pełni monitorować obecność pracownika w pracy. Mimo to, coraz więcej zarówno specjalistów, jak i menedżerów patrzy przychylnie na rosnący wymiar pracy zdalnej.

81% respondentów wskazała w badaniu, że biura powinny być bardziej elastyczne. Jakie są oczekiwania specjalistów oraz managerów w tym zakresie?

Ostatnie miesiące udowodniły, że większość specjalistów i menedżerów, którzy pracowali zdalnie, jest w stanie wykonywać swoje obowiązki bez przeszkód. Taka forma pracy utrzyma się, dlatego też dotychczas znana wszystkim funkcja biura nabierze nowego kształtu. Pracownicy oczekują od biura spełnienia funkcji społecznej. Chcą, aby siedziba firmy była miejscem, w którym budowana jest kultura organizacji i wartości. Na pewno oczekują też zróżnicowanych przestrzeni pozwalających np. na wymianę idei, pracę projektową czy pracę w skupieniu i możliwości zmiany miejsca w zależności od charakteru obecnie wykonywanych obowiązków.

Jaka będzie przyszłość pomieszczeń biurowych? Czy będą one dostosowywane do nowych realiów? W jaki sposób?

Koronawirus w zaledwie kilka miesięcy doprowadził do opustoszenia centrów biurowych na całym świecie, a znane wszystkim „otwarte przestrzenie” do teraz świecą pustkami. Życie biurowe zaczęło zmieniać się jednak już dużo wcześniej, ponieważ technologiczna rewolucja i stale zmieniające się oczekiwania pracowników odnośnie elastycznej formy pracy doprowadziły do zmiany podejścia do samej funkcji biura. Nabiera ono znaczenia w kontekście miejsca ułatwiającego proces uczenia i zdobywania nowych kompetencji, ale sprzyjać będzie również rozwojowi kreatywności i innowacyjności.

Firmy oraz organizacje przygotowują się na spowolnienie gospodarcze. Według badania, większość specjalistów i managerów zna strategię swoich pracodawców, jednak 20% nie ma o tym żadnej wiedzy. Co powinni zrobić pracodawcy, aby usprawnić komunikację z pracownikami w tym zakresie?

Obecna sytuacja wymusza na organizacjach konieczność wprowadzenia licznych zmian na poziomie strategicznym. Firmy inwestują w rozwój swoich produktów i usług, bądź wprowadzają zupełnie nowe, żeby dostosować się do obecnych wymagań rynku. W tak dynamicznie zmieniającej się sytuacji kluczowa jest komunikacja, szczególnie ta dotycząca wytyczania celów i odpowiedzi organizacji na zmiany, jakie niesie rynek. Tym bardziej w sytuacji, gdy większość pracowników swoje zadania wykonuje zdalnie, nie mając często dostępu do wielu informacji. W dłuższej perspektywie zjawisko to może mieć znaczący wpływ na satysfakcję z pracy, a co za tym idzie zaangażowanie w wykonywaną pracę i efektywność realizacji zadań. Warto więc postawić na stały kontakt i regularnie rozmawiać z pracownikami, ponieważ takie działania mogą w znaczącym stopniu wpłynąć na pozytywne postrzeganie organizacji i samopoczucie pracowników.

Pełny raport z badania Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” można pobrać na tutaj.

Grafika: Freepik