Nowe wyzwania w procesie komunikowania

Nowe wyzwania w procesie komunikowania

Media relations, e-PR oraz zarządzanie kryzysowe to najbardziej angażujące obszary działań, z jakimi na co dzień spotykają się pracownicy sektora PR w Polsce. Eksperci z tej branży będą mieli okazję do wymiany doświadczeń w tym zakresie podczas XIX Kongresu Profesjonalistów Public Relations, który odbędzie się w dn. 25-26 kwietnia w Rzeszowie. Znamy już prelegentów oraz program wydarzenia.

Podsumowanie roku i trendy na 2024 w PR i marketingu
TikTok i jego chiński brat Douyin – jaka jest różnica?
Marka w przestrzeni wirtualnej – dowiedz się, jak skutecznie budować wizerunek

Wyniki badań ilościowych z udziałem blisko 500 specjalistów przeprowadzonych w ubiegłym roku m.in. w trakcie Kongresu Public Relations pokazały, że najwięcej osób z tej branży podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków działa w obszarze media relations (72,9%). Na drugim miejscu znalazł się e-PR (51,4%), do którego można zaliczyć działania w social mediach, a na trzecim – crisis management (45,1%). Influencer relations na co dzień zajmuje się 11,3% badanych, jednak strategie komunikowania największych firm i marek pokazują, że współpraca z influencerami stanie się w najbliższych latach codziennością pracowników działów PR. Trendy związane ze wzrostem znaczenia influencerów dostrzegają także organizatorzy Kongresu PR, dlatego do udziału w wydarzeniu w roli prelegentów zaprosili również praktyków z tego obszaru. Zgłoszenia na XIX Kongres Profesjonalistów Public Relations można wciąż dokonywać za pomocą formularza rejestracyjnego dostępnego na stronie wydarzenia www.kongresprofesjonalistow.pl. Na stronie znajduje się również program wydarzenia.

Odkryć influencera

Do pełnego zrozumienia zasad, którymi rządzi się współpraca z influencerami, niezbędne jest spojrzenie nie tylko PR-owców, ale też samych influencerów. W związku z tym w nadchodzącym Kongresie udział weźmie m.in. Maciej Budzich z mediafun.pl. W swoim wystąpieniu przedstawi najważniejsze trendy, mechanizmy, przypadki i pułapki związane z tego typu współpracą.

– Specyfika działań promocyjnych z wykorzystaniem influencerów wynika z dwóch przyczyn. Po pierwsze, influencer często jest obeznany w branży, z której wywodzi się firma bądź marka chcąca nawiązać z nim współpracę. W związku z tym może mieć już o niej wyrobione pewne zdanie, co może ułatwić lub skomplikować nawiązanie partnerstwa – mówi Maciej Budzich. – Po drugie, influencer przy każdej propozycji współpracy uwzględnia czy nie będzie ona kolidowała z wykreowanym przez niego wizerunkiem w sieci, a także bierze pod uwagę możliwą reakcję swoich fanów. Stąd istotne jest, aby osoby odpowiedzialne za ustalenie zasad współpracy już na etapie planowania dobrze dobrały influencerów i zaproponowały taką formę, która wpasuje się w ich działalność – dodaje. Zasady efektywnej promocji i komunikacji projektów przy współpracy z influencerami przybliży także Ryan Socash, Founder & Managing Director w Mediakraft TV.

Jak mówić językiem social mediów?

Czy social media są dla wszystkich? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ w sieci znajdziemy zarówno przykłady doskonale prowadzonych kampanii marketingowych czy wizerunkowych, jak i te zupełnie pozbawione profesjonalizmu. Ciekawy content to słowo klucz do sukcesu, niezależnie od tego jakiej tematyki dotyczy aktywność w mediach społecznościowych. Dobrym przykładem na to, że publikowanie z pozoru niszowych treści może okazać się strzałem w dziesiątkę jest fanpage Nadleśnictwo Baligród, Lasy Państwowe. Profil polubiło dotąd blisko 100 tys. użytkowników Facebooka, a publikowane na nim materiały, często są cytowane przez inne media elektroniczne. Case study tego projektu podczas Kongresu Public Relations przedstawią Wojciech Głuszko, Kazimierz Nóżka oraz Marcin Scelina, leśnicy z Nadleśnictwa Baligród. Temat innowacyjnego podejścia do marketingu z wykorzystaniem sieci poruszy też Stanisław Myszkowski, właściciel Game Over Cycles – Harley-Davidson oraz Yamaha. Opowie on o międzynarodowym sukcesie w branży motocykli typu custom, który odniósł dzięki wykorzystaniu możliwości, jakie dają media społecznościowe. Zaś pomysł na komunikowanie nietypowych projektów przedstawi Michał Leksiński, rzecznik prasowy Zimowej Narodowej Wyprawy na K2.

W parze w korzyściami płynącymi z komunikacji w sieci idą nowe zagrożenia wizerunkowe. W trakcie kilku ostatnich lat kryzysy wywołane nierozważną aktywnością w mediach społecznościowych przyniosły wielu znanym firmom oraz markom straty wizerunkowe. – Planując działania w mediach społecznościowych musimy zachować szczególną czujność – mówi dr hab. Dariusz Tworzydło, Uniwersytet Warszawski, EXACTO sp. z o.o., organizator Kongresu. – Zaledwie kilka krytycznych uwag w stosunku do działań prowadzonych w mediach społecznościowych czy nieumiejętna reakcja na stawiane zarzuty mogą być zarzewiem ciągnącego się tygodniami kryzysu wizerunkowego – dodaje. Kwestie związane z zarządzaniem kryzysowym zaprezentują w trakcie kongresu m.in. Adrian Kubicki, rzecznik PLL LOT, Olaf Krynicki, Director of Communications w Samsung Electronics Polska oraz Katarzyna Wilczewska, szef komunikacji PEPCO. Oprócz ww. prelegentów gościć będziemy wielu innych ekspertów branży public relations.

Kongres Profesjonalistów PR to nie tylko ciekawe prelekcje. W trakcie drugiego dnia wydarzenia przewidziano dwa bloki warsztatowe, które poprowadzą praktycy z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów oraz IDEO Force. Tradycyjnie odbędzie się również sesja naukowa, której w tym roku patronują Związek Firm Public Relations, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Tematem przewodnim sesji będą polskie standardy etyczne w public relations.