O korzyściach, jakie niesie za sobą wykorzystanie platform e-learningowych w firmach oraz o przykładach rozwiązań z ich wykorzystaniem opowiada nam Paweł Teper, eLearning Project Manager w Ideo.
Newsline: E-learningi kojarzą się głównie ze szkoleniami i edukacją. Platformy e-learningowe znajdują jednak coraz więcej zastosowań w biznesie, szczególnie w dobie ostatnich miesięcy i powszechnej izolacji. Jakie są największe zalety takiego rozwiązania?
PT: To prawda, platformy e-learningowe stają się niezbędnym narzędziem pracy dla wielu firm. Cenią one sobie przede wszystkim ich elastyczność i funkcjonalność. Za pomocą takiej platformy łatwiej realizują wiele zadań, np. wdrażają nowego pracownika, przeprowadzają szkolenie BHP czy dostarczają klientom interaktywne materiały instruktażowe. Pozwala to zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.
Szczególnie dobrze sprawdzają się szkolenia produktowe, które są nieodzownym elementem pracy firm produkcyjnych czy dystrybutorów. Dzięki platformie e-learningowej mogą wykonywać je zdalnie, w dogodnym dla uczestników momencie, a dodatkowo wszystkie informacje, analizy i raporty są dostępne dla użytkowników w jednym miejscu.
Które branże najczęściej korzystają z rozwiązań e-learningowych? Czy rzeczywiście są to placówki edukacyjne i firmy szkoleniowe?
Placówki edukacyjne i firmy szkoleniowe wbrew pozorom nie stanowią największego odsetka firm korzystających z e-learningu. Są to obszary, w których platformy e-learningowe wdrażane są od stosunkowo niedawna. Wynika to częściowo z dotychczasowego przekonania, że szkolenia muszą być realizowane stacjonarnie. Ostatnie miesiące skutecznie udowodniły, że wcale tak być nie musi.
Potencjał e-learningu najczęściej wykorzystują firmy produkcyjne bądź informatyczne. W ich przypadku tworzone są instrukcje produktów lub do systemów IT, liczy się czas i skala działania. Nie bez znaczenia jest także praktycznie zerowy poziom kosztów związanych z ponownym odbyciem szkolenia. Bardzo często w takich miejscach platformy szkoleniowe znajdują swoje szczególne zastosowanie. Za ich opłacalnością przemawia także efekt skali.
Jak można wykorzystać e-learning w komunikacji z pracownikami? W jakiego typu firmach najlepiej sprawdzi się takie rozwiązanie?
Platforma e-learningowa wyposażona jest w wiele funkcji, które wspierają komunikację w ramach danej organizacji. Jest szczególnie przydatna, kiedy pracownicy potrzebują skontaktować się ze sobą w bardzo szybkim czasie. Dostępny na platformie czat czy wideokonferencje to tylko przykłady narzędzi, które umożliwiają natychmiastowe nawiązanie kontaktu. Rozwiązania te sprawdzają się tak naprawdę w każdej branży i firmie, której zależy na szybkiej i bezproblemowej komunikacji.
Idealnie, jeśli firma wdrażająca platformę jest w stanie dowolnie modyfikować dostępne w niej funkcje i dodawać nowe. Wtedy istnieje możliwość dostosowania platformy do potrzeb danej organizacji, a dzięki temu spełnienie wszelkich pokładanych w niej oczekiwań. Rozwiązanie takie najlepiej sprawdzi się w firmach, których przewaga konkurencyjna wynika z szybkiej i skutecznej komunikacji pomiędzy pracownikami. Jeśli będą oni z przekonaniem korzystać z możliwości, jakie daje im platforma, to zacznie przynosić ona wymierne korzyści i koszt jej wdrożenia bardzo szybko zwróci się z nawiązką.
W jaki sposób można wykorzystać platformy e-learningowe w relacjach z partnerami czy kontrahentami?
Dużą zaletą tego typu platform jest to, że można je zaprojektować i wdrożyć w pełni dostosowując do indywidualnego pomysłu i charakteru praktycznie każdej firmy. Duża elastyczność, bogata baza funkcji oraz wysoka personalizacja sprawiają, że e-learning e-learningowi nie równy. Każdą platformę można w pełni dopasować do potrzeb i celów danej organizacji, by otrzymać wszechstronne narzędzie wspierające nie tylko proces podnoszenia kompetencji pracowników.
Dla przykładu funkcjonowanie firmy, która sprzedaje swoje produkty w sieci partnerskiej zależne jest od dobrej współpracy z kontrahentami. W takim przypadku potrzebny jest kanał do komunikacji, dzielenia się wiedzą czy do częstych szkoleń. Jest to szczególnie istotne jeśli oferta firmy często się zmienia. W takim przypadku konieczne jest maksymalnie szybkie przeszkolenie wszystkich osób, które mają kontakt z docelowym Klientem. Dobrym rozwiązaniem może być dedykowana platforma e-learningowa, jako wspólna przestrzeń dla kontrahentów i firmy. Będzie ona stanowić bazę informacji o współpracownikach, bazę dokumentów, miejsce do nauki i komunikacji. Jednocześnie może stanowić formę interaktywnej broszury, którą partnerzy będą prezentować potencjalnym Klientom. To tylko jeden z przykładów dotyczących zastosowania e-learningu. Możliwości jest naprawdę sporo, a każda z nich to indywidualne rozwiązanie, dopasowywane do klienta.
Powszechnie wiadomo, że znacznie chętniej przyswajamy materiały wizualne niż klasyczny tekst. Na czym polegają e-learningi wideo i do czego można je wykorzystać?
Obecnie wideo jest bardzo popularne, jeśli chodzi o przyswajanie wiedzy. Ma to również swoje uzasadnienie – treści tekstowe nie mają takiego wpływu, jak przekaz wizualno-dźwiękowy. Różne zadania interaktywne, tutoriale, filmy szkoleniowe, to sposoby na szybką i przyjemną naukę. Skutecznym rozwiązaniem jest wideo przedstawiające konkretną sytuację, którą można potem przełożyć na życie i pracę. Dzięki temu uczestnicy zapamiętują więcej i zdobywają praktyczną wiedzę. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż taka forma jest mniej nużąca.
Wideo może być wykorzystywane jako uzupełnienie materiału lub jako główny element e-learningu. Zaletą jest to, że można bardzo łatwo połączyć je z innymi elementami platformy – z ćwiczeniami, ankietą, lekcjami, itp. Przełożeni mogą również weryfikować czas spędzony przy danym filmiku.
Do czego jeszcze można wykorzystać platformy e-learningowe? Jak kształtuje się ich przyszłość w najbliższych miesiącach?
Przez pandemię i izolację społeczną, platformy e-learningowe zyskały jeszcze bardziej na znaczeniu. Powoli stają się niezbędnym narzędziem w pracy zdalnej. Ich potencjał zastosowania jest naprawdę bogaty, a dzięki elastyczności i budowie modułowej, można je dopasować do potrzeb każdego biznesu. Stanowią one przede wszystkim obszerną bazę wiedzy wraz ze wszystkimi elementami do szybkiej i skutecznej nauki. Za pomocą platformy można przeprowadzić rozmaite szkolenia – produktowe, językowe, BHP. Jest ona również świetnym kanałem do komunikacji oraz niemal natychmiastowej weryfikacji wiedzy.
Rynek platform e-learningowych rośnie nie tylko ze względu na pandemię. Dla coraz większej liczby biznesów są one ogromnym wsparciem w codziennej pracy. Dlatego zainteresowanie tego typu produktem na pewno nie zmaleje, a wręcz przeciwnie. Na pewno sam obszar e-learningu będzie się rozwijał, co również pozytywnie wpłynie na eskalację obszaru nauki zdalnej.
Fotografia: Ideo